Aanbevolen post

Het "spel" dat Winter heet

Winter2018 -deel1 Januari tendens kouder - meer sneeuw signalen  De stratosfeer gaf de signalen begin deze maand al af ...

donderdag 8 mei 2014

Onweer en windstoten 9/5

Onweer en windstoten op programma voor 9/5/14

Update 9/5/14.15u

Inmiddels code geel voor geheel Nederland 



Vooral Omgv Rotterdam/Amsterdam actueel onweer




Update 9/5 8.30u







LVL1 voor NL



... The Netherlands and NW-Germany ...


Early initiation is forecast...probably as early as 9-10 UTC. Either BL dewpoints in excess of 10 °C or lowering 500 hPa temperatures over the Netherlands support the idea of weakly capped 200-600 J/kg MLCAPE. From noon onwards, additional insolation and approaching strong synoptic forcing result in more widespread initiation and stronger thunderstorms over the Netherlands and NW Germany. DLS oscillates around 15 m/s, so updrafts could gain some temporal organization and a few longer-lived thunderstorms are possible. An isolated large hail and strong wind gust event is expected. The main focus however will be the evolution of the low-tropospheric wind field. LL shear increases during the afternoon/evening hours, so an overlap of increasing LL shear and slowly decreasing CAPE could yield an isolated tornado risk . Thunderstorms decay rapidly after sunset as a stable nocturnal BL evolves.





KNMI: Een trog, zowel in de bovenlucht als in het grondpatroon zichtbaar, passeert morgen later in de middag en begin van de avond ons land. Op nadering en passage hiervan neemt de onstabiliteit toe, met name in de noordelijke helft onder de linkeruitgang van een jet streak.
Vrijdagmiddag komt de 7BFT  er echter weer in. Maar omdat er dan ook sprake is van een onstabiele opbouw speelt een convectieve component ook een rol en moet ook verder landinwaarts, met name bij buien, rekening gehouden worden met windstoten van 35-40 kn, lokaal kans op 40-45 kn. De laatste runs komt Harmonie tijdens buien hoger uit, zelfs zeer lokaal met 58 kn in het noordwesten. Vanwege de forse schering zijn de zware windstoten zeker een aandachtspunt.



Linkeruitgang van de Jet










Geen opmerkingen:

Een reactie posten